De essentie
Patient Empowerment kan gedefinieerd worden als het proces dat leidt tot een gelijkwaardige relatie zorgvrager-zorgverstrekker. De zorgvrager zit dan mee aan het stuur van zijn of haar zorgproces. Daar zorgen de zorgvrager, de zorgverstrekker, de zorgorganisatie en het zorgsysteem samen voor.
Daarom wil de vzw Patient Empowerment alle betrokkenen samenbrengen, sensibiliseren, opleiden en ondersteunen in de praktijk.
Analyse, advies,
begeleiding en coaching
Hoe kan je als zorgorganisatie zorgvragers en zorgverstrekkers empoweren? Waar kan het empowerment beter en hoe? De vzw is ter beschikking voor analyse, advies, begeleiding en coaching.
Engageer je!
Patient Empowerment realiseren we enkel samen. Er zijn verschillende manieren waarop je kan helpen om het te realiseren en dit zowel als zorgvrager, zorgverstrekker als zorgorganisatie.
Hoe geëmpowerd voelen de patiënten van uw ziekenhuis zich?
De Patient Empowerment Monitor geeft een deelnemend ziekenhuis of ziekenhuisdienst of -afdeling een indicatie van het niveau van empowerment van zijn patiënten.
Vormingen
Hoe zet je patient empowerment om in de praktijk? Volg of organiseer een vorming, opleiding, workshop, …
Nieuws
Patient Empowerment in de logopedie
Dit artikel verscheen in Logopedie mei-juni 2025 en werd geschreven door Edgard Eeckman. Het artikel belicht de basisinzichten met...
Word de Referentiepersoon Patient Empowerment binnen je zorgorganisatie
Patient Empowerment en Anker consult lanceren de unieke Referentenopleiding ‘Patient Empowerment’. Tijdens drie vormingsdagen en drie intervisiemomenten word je opgeleid tot pionier in patiëntgerichte zorg en een referentiepersoon over patient empowerment.
Evenementen
Stoma Ilco vzw
Voorzitter Eeckman spreekt voor Stoma Ilco vzw over Patient Empowerment in Gentbrugge.
4 oktober @ 2:00 pm - 5:00 pmAsbl Claire
Pour l’asbl Claire (Contre les Affections Inflammatoires Rhumatismales), le président Eeckman donne une session d...
9 oktober @ 7:00 pm - 8:00 pm
Onze blogs
Het belang van patient empowerment bij hoogsensitiviteit
“Zou het kunnen dat je hoogsensitief bent?” Een eenvoudige vraag, maar één met grote impact. Voor veel mensen is dit het begin van zelfinzicht, herstel en groei.
Het zoveelste boek over ouderzorg?
Ik verhuisde naar een woonzorgcentrum en werd er kamer 235. Over die stap en over mijn ervaring als resident, schreef ik een boek. Als een andersoortig expert. Het kreeg bijzonder veel media-aandacht.
“We mogen patiënten nooit de indruk geven dat ze ‘kapot’ zijn.”
In de zorgsector mogen we patiënten nooit de indruk geven dat ze “kapot” zijn, integendeel. We moeten hen laten ervaren dat ze een volwaardig mens zijn.