Informatie voor zorgorganisaties
De rol van de zorgorganisatie bij patient empowerment
Patient empowerment is belangrijk voor zorgvragers, maar ook voor de zorgorganisaties waar zij worden behandeld. De contacten die een zorgvrager heeft met een zorgorganisatie kunnen hem of haar empoweren of net disempoweren. Een geëmpowerde zorgvrager draagt bij tot een hogere zorgkwaliteit van de zorgorganisatie omdat de zorgvrager dan niet passief ondergaat, maar meedenkt. Een organisatiecultuur van empowerment, waarin alle medewerkers zich bewust zijn van hun rol, is cruciaal om zorgvragers zelfcontrole te geven over hun zorgproces en hun welzijn te bevorderen. En ook de zorgverstrekkers voelen er zich beter bij.
De empowerende zorgorganisatie
De gezondheidsgeletterde zorgorganisatie
De doeltreffend communicerende zorgorganisatie
Onze blogs
Patient Empowerment in de logopedie
Dit artikel verscheen in Logopedie mei-juni 2025 en werd geschreven door Edgard Eeckman. Het artikel belicht de basisinzichten met betrekking tot de cruciale rol van Patient Empowerment binnen de logopedische praktijk in het algemeen. Vertrekkend vanuit de...
Het belang van patient empowerment bij hoogsensitiviteit
“Zou het kunnen dat je hoogsensitief bent?” Een eenvoudige vraag, maar één met grote impact. Voor veel mensen is dit het begin van zelfinzicht, herstel en groei.