Informatie voor zorgorganisaties
De rol van de zorgorganisatie bij patient empowerment
Patient empowerment is belangrijk voor zorgvragers, maar ook voor de zorgorganisaties waar zij worden behandeld. De contacten die een zorgvrager heeft met een zorgorganisatie kunnen hem of haar empoweren of net disempoweren. Een geëmpowerde zorgvrager draagt bij tot een hogere zorgkwaliteit van de zorgorganisatie omdat de zorgvrager dan niet passief ondergaat, maar meedenkt. Een organisatiecultuur van empowerment, waarin alle medewerkers zich bewust zijn van hun rol, is cruciaal om zorgvragers zelfcontrole te geven over hun zorgproces en hun welzijn te bevorderen. En ook de zorgverstrekkers voelen er zich beter bij.
De empowerende zorgorganisatie
De gezondheidsgeletterde zorgorganisatie
De doeltreffend communicerende zorgorganisatie
Onze blogs
Digitale gezondheid: een zegen of een bron van ongelijkheid?
Het risico bestaat dat gezondheistechnologieën ongelijkheden verergeren doordat ze onevenredig veel voordeel opleveren voor een deel van de bevolking. Hoe kunnen we digitale gezondheid eerlijker maken?
Mijn transformatie van patiënt naar mens
Toen ik als verpleegkundige zorgvrager werd, veranderde mijn kijk op zorg volledig. Als zorgverstrekker louter denken in termen van problemen en beperkingen, is een destructief perspectief.