Informatie voor zorgorganisaties
De rol van de zorgorganisatie bij patient empowerment
Patient empowerment is belangrijk voor zorgvragers, maar ook voor de zorgorganisaties waar zij worden behandeld. De contacten die een zorgvrager heeft met een zorgorganisatie kunnen hem of haar empoweren of net disempoweren. Een geëmpowerde zorgvrager draagt bij tot een hogere zorgkwaliteit van de zorgorganisatie omdat de zorgvrager dan niet passief ondergaat, maar meedenkt. Een organisatiecultuur van empowerment, waarin alle medewerkers zich bewust zijn van hun rol, is cruciaal om zorgvragers zelfcontrole te geven over hun zorgproces en hun welzijn te bevorderen. En ook de zorgverstrekkers voelen er zich beter bij.
De empowerende zorgorganisatie
De gezondheidsgeletterde zorgorganisatie
De doeltreffend communicerende zorgorganisatie
Onze blogs
Een huisarts wandelt met zijn patiënten
Als huisarts ga ik op stap met mijn patiënten, als medemens. Het is een concrete manier om hen te empoweren..
Als je achteruit kijkt, kan je niet vooruit lopen.
Dat wie achteruit loopt, moeilijk vooruit loopt, klopt als een bus. Beide tegelijk doen, is in elk geval niet veilig. En toch…