Informatie voor zorgverstrekkers
Jouw rol als zorgverstrekkers bij patient empowerment
Een zorgvrager is van jou afhankelijk, van jouw informatie, kennis, vaardigheden en wettelijke bevoegdheden. Maar door ziekte afhankelijk worden, voelt slecht aan en kan weerstand creëren. Door adequate informatie, empathische communicatie, gedeelde besluitvorming en het versterken van de zelfredzaamheid van je zorgvragers kan je dat negatieve gevoel verminderen. Dat is ook in jouw belang. Het resultaat is immers een betrokken zorgvrager die met jou samenwerkt in wederzijds respect. Zorgvrager en zorgverstrekker zitten dan samen aan het stuur.
Waarom en hoe actief luisteren
20 praktisch tips om je zorgvragers te empoweren
Houd rekening met gezondheidsvaardigheden
10 misvattingen over patient empowerment
Volg een vorming
Onze blogs
Mag je je doktersgesprek opnemen?
Een arts wil niet dat een patiënt een consultatiegesprek opneemt. Mag hij of zij dat weigeren? We zoomen in op je rechten als Belgische patiënt en vergelijken met Nederland.
Verontrustende vragen over controleartsen en CVS …
CVS-contactgroep vzw krijgt veel ongeruste vragen, zelfs regelrechte paniekberichten over “onbegrijpelijke” beslissingen van controleartsen. Fundamentele vragen nopen op een antwoord.