Het zit in vele kleine dingen

Patient Empowerment – of de autonomie van een patiënt herstellen of behouden – is voelbaar in talrijke kleine gedragselementen van de zorgverlener en de zorgorganisatie. In het boek “Balanceren tussen macht en onmacht” staan bijvoorbeeld enkele concrete tips voor zorgverleners.

  • Ken de patiënt.
  • Respecteer de privacy (bijv. in een tweepersoonskamer).
  • Kom niet zomaar een patiëntenkamer binnen, klop eerst aan en wacht even.
  • Groet bij het binnenkomen altijd eerst de patiënt, dan pas anderen.
  • Stel jezelf voor – vertel wie je bent.
  • Wees beleefd, o.m. spreek de patiënt met twee woorden aan
    (niet uit eigen initiatief met de voornaam).
  • Houd oogcontact.
  • Onderbreek niet (te snel).
  • Laat de patiënt zijn verhaal doen.
  • Vertel wat je gaat doen/doet.
  • Toon inlevingsvermogen.

Al deze elementen kunnen het gevoel van een patiënt verhogen dat hij niet al zijn autonomie kwijt is, dat hij betrokken is, dat hij een partner is in zijn eigen gezondheidsverhaal. In het boek staan er nog meer. Patient Empowerment is een concept dat vertaling vindt in het gedrag van elke individuele zorgverlener.