Wat is Patient Empowerment?

  • Patient empowerment staat voor een proces waarbij een patiënt menswaardig wordt behandeld en zich daardoor een volwaardig mens blijft voelen. Het staat daardoor voor een ethische benadering.
  • Patient empowerment betekent dat een mens controle of een gevoel van controle heeft over het gezondheidsproces dat hij ondergaat. Het betekent dat de zorgverlener niet de controle monopoliseert, maar ze daarentegen bewust deelt met de patiënt die dat wil.

Patient empowerment = wederzijds respect”

Patient empowerment telt 3 niveaus:

  • niveau 1: patiënt en zorgverlener wisselen informatie, kennis en ervaring uit
  • niveau 2: patiënt en zorgverlener beïnvloeden elkaar, ze wisselen argumenten uit
  • niveau 3: patiënt en zorgverlener beslissen samen. Daarnaast versterkt de zorgverlener zijn patiënt in de overtuiging dat die in staat is de behandeling goed toe te passen. Dat heet ‘zelfredzaamheid’.
Vergroot de figuur door erop te klikken
  • Patiënt empowerment betekent dat patiënt en zorgverlener de verantwoordelijkheid delen in wederzijds respect voor elkaars ervaring, informatie en kennis. Welke behandeling het meest aangewezen is, komt voort uit de expertise van de arts. Of een behandeling voor een mens aanvaardbaar of haalbaar is, behoort tot het domein van waarden en zijn daardoor het domein van de patiënt.

Toekomstige evenementen

  1. Eigenzinnige boekvoorstelling op de Antwerpse Boekenbeurs

    3 november @ 11:30 am - 12:30 pm
  2. Patient Empowerment

    14 november @ 10:00 am - 3:00 pm
  3. Patient Empowerment

    14 februari, 2020