De gezondheidsgeletterde zorgorganisatie

Creëer een gezondheidsvaardige zorgorganisatie

De manier waarop een zorgomgeving communiceert, stelt verschillende eisen aan de geletterdheid van de zorgvrager. Onderzoek toont aan dat organisaties die duidelijk en toegankelijk communiceren, veel voordelen bieden. Zorgvragers hebben dan meer kennis over hun gezondheid, worden zelfstandiger en kritischer, volgen trouwer hun therapie en komen beter hun afspraken na. Dit leidt tot betere gezondheidsresultaten en lagere zorgkosten.

Om een gezondheidsvaardige zorgomgeving te creëren, moet iedereen in de organisatie samenwerken, inclusief het management. Aandacht voor diversiteit is belangrijk, want zorgorganisaties worden steeds diverser. Opleiding en interculturele bemiddelaars kunnen hierbij helpen.

De 10 kenmerken van een gezondheidsvaardige zorgorganisatie

  1. Het leiderschap maakt gezondheidsvaardigheden onderdeel van de missie en activiteiten.
  2. Gezondheidsvaardigheden worden geïntegreerd in planning, patiëntveiligheid en kwaliteitsverbetering.
  3. De medewerkers worden getraind in gezondheidsvaardigheden en vooruitgang wordt gemeten.
  4. De doelgroepen van de informatie en communicatie worden betrokken bij het ontwikkelen en evalueren van gezondheidsinformatie.
  5. De organisatie houdt rekening met verschillende gezondheidsvaardigheden en voorkomt stigmatisering.
  6. De communicatie met zorgvragers is laagdrempelig en helder bij elk contactmoment.
  7. Zorgvragers krijgen makkelijke toegang tot informatie, diensten en begeleiding.
  8. Informatie via media en drukwerk is eenvoudig te begrijpen en stimuleert actie.
  9. Gezondheidsvaardigheden zijn een prioriteit bij risicovolle situaties, zoals bij geneesmiddelengebruik.
  10. De zorgorganisatie communiceert duidelijk over zorgkosten en verzekeringsdekkingen.
Bron: “Ten Attributes of Health Literate Health Care Organizations”, Institute of Medicine, 2012.

Lees zeker ook de informatie over de empowerende zorgorganisatie.

Onze blogs