Op 26 oktober 2022 start de campagne ‘Je hebt mekaar meer te vertellen dan je denkt’. Gedurende een maand deelt de vzw Patient Empowerment dagelijks praktische tips over hoe een zorgvrager geëmpowerd kan worden. Tijdens de campagnemaand wordt een affiche verspreid, worden korte video’s met tips gepubliceerd op sociale media, worden een ‘Praktijkboek Patient Empowerment voor Zorgverstrekkers’ en een bijhorende les gelanceerd, worden nieuwsbrieven uitgestuurd, … Talrijke zorgorganisaties en patiëntenverenigingen nemen deel. Het startsein wordt gegeven op het tweede (hybride) Patient Empowerment-zorgsymposium ‘Samen in actie’ op 25 oktober.

Zeer veel zorgvragers, zorgverstrekkers en zorgorganisaties vinden het aangewezen dat zorgvragers (patiënten, cliënten, bewoners, …) aan het stuur zitten van hun eigen zorgproces. Dat is belangrijk voor preventie, zelfzorg en therapietrouw. Het gaat dan om ‘person-centered’ en ‘doelgerichte zorg’: zorg die het doel vooropstelt van de zorgvrager. Ziek worden creëert afhankelijkheid en leidt tot zelfcontrole- en autonomieverlies en dat kan leiden tot agressiviteit, passiviteit, frustratie en kan zelfs zieker maken. De zorgvrager die, uiteraard steeds als hij dat wenst, aan het stuur zit van zijn zorgproces, kan zelfcontrole of een gevoel van zelfcontrole behouden en veel zorgvragers voelen zich daar beter bij. Ze hebben dan niet het gevoel dat ze alles gewoon maar moeten ondergaan.

Dialoog & samen beslissen

Het proces om de autonomie en het gevoel ervan te herstellen, behouden of versterken heet Patient Empowerment. Dat gebeurt via communicatie met de zorgvragers en zijn/haar mantelzorgers en naasten. Zorgvrager en zorgverstrekker dienen oog en oor voor elkaar te hebben waardoor dialoog en wederzijds begrip ontstaan. Informatie, ervaring en de voor- en nadelen van alle opties uitwisselen is de basis om samen te beslissen of de zorgvrager behandeld wil worden en indien ja, welke de meest aangewezen behandeling is. Zorgvrager en zorgverstrekker delen de controle en de verantwoordelijkheid in wederzijds respect. De relatie is gelijkwaardig.

1001 kleine dingen

In elk zorgdomein kunnen zorgvragers en zorgorganisaties het autonomiegevoel van een zorgvrager respecteren via de manier waarop ze met hem of haar omgaan. Dat gaat om 1001 kleine handelingen. Toont de zorgverstrekker dat hij/zij actief luistert? Sterkt de zorgverstrekker de zorgvrager om mee te beslissen? Hoe raak de zorgverstrekker het lichaam van de zorgvrager aan? Hoe komt een zorgverstrekker een patiëntenkamer binnen en hoe wordt de zorgvrager aangesproken? Hoe wordt de patiënt voorbereid op een chirurgische ingreep? Het zijn voorbeelden van concrete gedragselementen waarop de campagne ‘Je hebt mekaar meer te vertellen dan je denkt’ is gericht. De vzw Patient Empowerment versterkt dit door de uitgave van een ‘Praktijkboek Patient Empowerment voor Zorgverstrekkers’ (Politeia) boordevol tips en lanceert ook een Patient Empowerment-les.

Deelnemen aan de campagne? Schrijf je in!
Ga naar https://patientempowerment.be/campagnes/ 

 


Schrijf nu in voor het hybride zorgsymposium van de vzw’s Patient Empowerment en THE Institute op

dinsdag 25 oktober 2022

Nog niet geabonneerd op onze nieuwsbrief?

De nieuwsbrief heeft geen vaste periodiciteit. Het enige criterium om hem te versturen is de relevantie van de informatie. We spammen niet! Al geabonneerd? Excuses voor deze herinnering.

Je hebt succesvol gesubscribed!