Je omgeving

Mantelzorgers spelen een belangrijke rol in onze gezondheidszorg. Het zijn familieleden, vrienden of buren die zorg bieden aan iemand met een ziekte, beperking of ouderdomsklachten, zonder dat dat hun job is. Meestal is de persoon voor wie ze zorgen een familielid of vriend. 

Mantelzorgers helpen met taken zoals koken, schoonmaken en de boodschappen, en geven ook persoonlijke zorg zoals hulp bij wassen, aankleden en medicatie toedienen. Ze zorgen ervoor dat de zorgvrager thuis kan blijven wonen, wat die vaak verkiest boven een verblijf in het ziekenhuis of woonzorgcentrum. Bovendien ontlasten ze de professionele zorgverleners en het zorgsysteem.

Voor zorgvragers is de steun van een mantelzorger vaak essentieel. Naast de praktische hulp krijgen ze ook emotionele steun en gezelschap, wat hun levenskwaliteit sterk verbetert. Mantelzorgers helpen zorgvragers om hun onafhankelijkheid te behouden en dragen bij aan hun welzijn. Ee dragen zo bij tot het empowerment van de zorgvrager(s) die ze ondersteunen.

Eigenschappen van een goede mantelzorger

  1. Geduld: Een mantelzorger is rustig en geduldig, ook als de zorgvrager hulp nodig heeft bij simpele taken of als het herstel traag verloopt.
  2. Inlevingsvermogen: Het vermogen om je in te leven in de gevoelens en behoeften van de zorgvrager is belangrijk om de juiste steun te bieden.
  3. Betrouwbaarheid: De zorgvrager moet kunnen rekenen op de mantelzorger.
  4. Flexibiliteit: Zorgen en noden kunnen snel veranderen, een mantelzorger moet zich daaraan kunnen aanpassen.
  5. Communicatievaardigheden: Goed communiceren met de zorgvrager en met medische professionals is belangrijk voor het coördineren van de zorg.

Hoe ga je als zorgvrager om met je mantelzorger?

  1. Wees dankbaar: Laat je mantelzorger weten dat je zijn of haar hulp waardeert. Een simpel “dankjewel” kan veel betekenen. 
  2. Communiceer: Vertel duidelijk wat je nodig hebt en hoe je je voelt. Als iets niet goed gaat of als je je zorgen maakt, zeg dat dan. Goede communicatie voorkomt misverstanden. Ben je verdrietig, boos of voel je je gestrest, praat daarover. Mantelzorgers willen vaak ook emotionele steun bieden, maar moeten daarvoor weten hoe jij je voelt. 
  3. Respecteer hun grenzen: Ook mantelzorgers hebben hun eigen leven en zorgen. Vraag niet te veel en geef hun de ruimte om rust te nemen. Overleg over hoe jullie de zorg verdelen, zodat het voor iedereen haalbaar blijft.
  4. Werk samen: Zorg is samenwerking. Als je iets zelf kan doen, doe het dan. Tracht zo zelfredzaam mogelijk te zijn. Dit geeft je mantelzorger wat meer ruimte en helpt jou om actief te blijven. Empower als zorgvrager je mantelzorger.

Verenigingen voor mantelzorgers

Onder de koepel Vlaams Expertisepunt Mantelzorg telt Vlaanderen zes erkende verenigingen voor mantelzorgers, die de belangen van mantelzorgers verdedigen, bijdragen tot een positieve beeldvorming en mantelzorgers ondersteunen en informeren. Bepaalde mantelzorgverenigingen bieden ook opleidingen voor beroepskrachten.

Je patiëntenvereniging of lotgenotengroep

Patiëntenverenigingen bieden een groot aantal diensten en voordelen aan zorgvragers, zoals informatie, ondersteuning, belangenbehartiging en het bevorderen van lotgenotencontact.

Wat biedt een patiëntenvereniging?

    1. Informatie en voorlichting

    Patiëntenverenigingen geven betrouwbare en specifieke informatie over ziekten en aandoeningen. Ze vertalen complexe medische kennis naar begrijpelijke taal en houden patiënten op de hoogte van nieuwe behandelingen, medicatie en onderzoeken. 

    1. Lotgenotencontact

    Een van de belangrijkste functies van patiëntenverenigingen is het creëren van een netwerk van lotgenoten. Het contact met mensen die in een vergelijkbare situatie zitten, biedt steun en erkenning. Het helpt patiënten om zich minder geïsoleerd te voelen en kan inspiratie bieden om met hun aandoening om te gaan.

    1. Psychosociale ondersteuning

    Patiëntenverenigingen bieden vaak ook psychosociale begeleiding in de vorm van praatgroepen, individuele begeleiding of ontspanningsactiviteiten.

    1. Belangenbehartiging

    Patiëntenverenigingen vertegenwoordigen ‘hun’ zorgvragers in overleg met overheden, zorgverleners en andere betrokkenen binnen de gezondheidszorg, met het oog op verbeterde zorgtrajecten, toegang tot innovatieve behandelingen, en meer rechten voor zorgvragers. Ze signaleren knelpunten in de zorg en stellen beleidsveranderingen voor.

    1. Juridische en administratieve ondersteuning

    Veel patiëntenverenigingen bieden hulp bij het navigeren door de vaak complexe administratieve en juridische aspecten van ons zorgsysteem. Dit kan gaan over sociale rechten, verzekeringen, terugbetaling en medische dossiers. Patiënten kunnen zo makkelijker toegang krijgen tot de juiste zorg en voorzieningen.

    1. Zorgkwaliteit bevorderen

    Door nauw contact met hun leden kunnen patiëntenverenigingen waardevolle feedback geven over de ervaringen van zorgvragers, wat helpt om zorgprocessen te verbeteren en tot een meer patiëntgerichte zorg te komen.

    1. Organisatie van bijeenkomsten, evenementen en campagnes

    Verenigingen organiseren informatieavonden, workshops en conferenties waar zorgvragers en zorgverleners kennis en ervaringen uitwisselen. Ze voeren bewustmakingscampagnes om het publiek en de beleidsmakers te informeren over bepaalde aandoeningen en de noodzaak van onderzoek en betere zorg.

    De lijst van patiëntenverenigingen die lid van het Vlaams Patiëntenplatform zijn, vind je hier: Onze leden | Vlaams Patienten Platform

      Een Patient Expert worden?

      Samen met patiëntenverenigingen leidt het Patient Expert Center patiënten op tot ‘Patient Experts’ in hun ziektedomein. Het staat open voor alle patiëntenverenigingen die op zoek zijn naar goed opgeleide Patient Experts die bij hen als vrijwilliger aan de slag kunnen gaan.

      De Patient Experts kunnen door de patiëntenvereniging worden ingezet om zorgvragers en hun familie te begeleiden. Ze kunnen ook ingezet worden bij projecten met ziekenhuizen, bedrijven, overheidsdiensten en academische onderzoeksgroepen. Meer INFO.

      Onze blogs

      Ervaringen delen sterkt!

      Ervaringen delen sterkt!

      Pien de Ruig krijgt in 2021 voor de 3de keer de diagnose borstkanker. Hoe gaat ze haar familie, vrienden en kennissen op de hoogte houden? Daaruit kwam Stamps voort. Dat is een app waar mensen hun persoonlijke verhaal tijdens ziekte of verlies kunnen delen. En steun kunnen ervaren.

      Lees meer