Twintig concrete tips om zorgvragers te empoweren
Om mee aan het stuur zitten van hun zorgproces, moeten zorgvragers goed geïnformeerd en nauw betrokken zijn. Zeer concrete elementen van het gedrag van zorgverstrekkers kunnen daartoe bijdragen. Op deze pagina krijg je 20 belangrijke tips waarmee je zorgvragers kan sterken om geëmpowerd te zijn.
Wie is Filip De Rycke?
De tips voor zorgverstrekkers werden ingelezen door Filip De Rycke. Hij is expert communicatie en contentstrategie. Daarvoor was hij meer dan 15 jaar journalist, chef nieuws en nieuwsanker bij de Vlaams-Brusselse Media. Vandaag helpt hij verschillende bedrijven en instanties bij het opzetten van hun communicatiestrategie. Filip is eveneens een veelgevraagde tweetalige host voor live events en webinars.
20 concrete tips
Stem af op levensdoelen van de zorgvrager
Ziet de zorgvrager hindernissen?
Luister ook naar mantelzorgers en naasten
Luister actief
Erken gevoelens van zorgvragers
Empower ook de zorgverstrekkers
Aandacht voor referentiekader van de zorgvrager
Houd rekening met lage (gezondheids)geletterdheid
Informatiebehoefte kan evolueren
Geef voldoende procesinformatie
Help het internet raadplegen
Geef info over alle opties
Hebben mantelzorgers nog vragen?
Erken ervaringsdeskundigheid van de zorgvrager
Geef keuzevrijheid
Vind de zorgvrager de behandeling wel haalbaar?
Stimuleer ook communicatieve zelfredzaamheid
Geef ook info over administratief en financieel traject
Stem de zorg goed op elkaar af
Een tip voor beleidsmakers!
Meer tips?
Basisboek Patient Empowerment
Wat is Patient Empowerment? Op basis van o.m. zijn doctoraatsonderzoek legt Edgard Eeckman dat op een duidelijke en toegankelijke manier uit. Dit vlot geschreven boek is leerrijk voor zowel zorgvragers, zorgverstrekkers, iedereen werkzaam in de zorg en beleidsmakers. Info lees je HIER.
Praktijkboek boordevol concrete tips
Redacteurs Lynn De Pelsmaeker en Edgard Eeckman noteerden een Praktijkboek boordevol praktische tips voor zorgverstrekkers. Ze putten uit literatuur, eigen ervaring en luisteren naar zorgvragers en zorgverstrekkers. Het is ook bruikbaar voor zorgorganisaties en eigenlijk voor eenieder werkzaam in de zorg. Info lees je HIER.