Pien de Ruig, (1962, getrouwd, moeder van vier kinderen) was bestuurslid bij Voedselbanken Nederland toen ze voor de derde keer de diagnose borstkanker kreeg. Haar ervaringen zette ze om in de sociale onderneming Stamps. Ze is samen met haar dochter Tess co-founder. Stamps ontwikkelde een app waar mensen hun persoonlijke verhaal tijdens ziekte of verlies kunnen delen en het een plek kunnen geven. En steun ervaren. Ga daarvoor naar www.Stamps-app.com

Zeker als je ziekte existentiële vragen oproept, vormt een levenslijn met naasten een haag van warmte. Ze zorgt ervoor dat je je gezien en gehoord voelt.  

Psychiater-psychotherapeut Dirk de Wachter schreef het prachtige boekje ‘Vertroostingen’. Een paar jaar terug kreeg hij de diagnose darmkanker. “Als je ziek bent”, aldus de Wachter, “zijn we hier in het Westen gezegend met goede gezondheidszorg. Maar dat volstaat niet. Je hebt, vooral als je ziek bent, ook vriendelijkheid nodig.” Hij noemt dat ‘het kleine goede’.

“Het is de mens die er voor u is. De mens die iets voor u doet. Iets kleins. Iets ogenschijnlijk onschuldigs. Iets dat vermoedelijk geen moeite kost en dat zomaar, met de knippering van het oog, aan de aandacht ontsnapt.’ Dat ‘kleine goede’ is namelijk het tastbare bewijs dat er aan je gedacht wordt. Dat je gezien wordt. En dat biedt troost.”

Niemand neemt jouw infuus over

Toen ik mijn persoonlijke verhaal en ervaringen tijdens de behandelingen voor de derde keer borstkanker deelde, kreeg ik het gevoel dat ik er niet alleen voor stond. Natuurlijk, niemand nam mijn infuus over en de bijwerkingen van de chemo doorstond ik zelf. Ik was degene die vol spanning in onderzoekskamers zat en met bonkend hart in de wachtkamer voor de uitslag.

Maar thuis zag ik alle lieve reacties, de kaartjes en bloemen die ik elke keer weer ontving. Ze vormden een haag van warmte om me heen. Ik voelde me gehoord en gezien.

Positief maar waarheidsgetrouw

Hoe opener ik beschreef en deelde hoe ik me voelde, hoe mooier de reacties. Mensen willen graag het echte verhaal horen. Ik koos heel zorgvuldig mijn woorden in mijn blogs. Ik deed mijn best om moeilijke ervaringen op een positieve manier, maar waarheidsgetrouw, te formuleren.

Dat werkte goed voor mijzelf. Door het positief en met zoveel aandacht te beschrijven, verankerde de ervaring en herinnering ook op een minder zware manier. Voor volgers is het ook prettiger om geen klaagzang te lezen.

 

Wachtlijst onder vriendinnen

In mijn blogs beschreef ik proactief waar ik behoefte aan had. Wie had er tips voor een goed boek waarmee ik mijn zinnen kon verzetten op pittige dagen? Wie wilde mij een volgende keer naar het ziekenhuis rijden? Die laatste oproep was zo succesvol dat mijn echtgenoot mij uiteindelijk maar twee van de 18 keer wegbracht, de eerste en de laatste keer. Er was een wachtlijst onder mijn vriendinnen die mijn chauffeur wilden zijn op behandeldagen.

Ik leerde ervan dat goede communicatie en zelfregie in wat je behoeften en wensen zijn, heel veel brengt. Het leidt tot de steun die, naast uitstekende en warme zorg, onmisbaar is als je patiënt bent.

Pien ontwikkelde Stamps

Pien ontwikkelde de sociale app Stamps. Stamps creëert verbinding. Ga je door een periode met ziekte of verlies? Schrijf zelf of voor een partner, deel met dierbaren en geef het een plek. 

Ga naar www.Stamps-app.com.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.

De nieuwsbrief heeft geen vaste periodiciteit. Het enige criterium om hem te versturen is de relevantie van de informatie. We spammen niet! Al geabonneerd? Excuses voor deze herinnering.

Je hebt succesvol gesubscribed!